Skrzynia biegów jest mechanizmem, dzięki któremu możliwe jest odpowiednie wykorzystanie mocy silnika poprzez zmianę przełożenia. Tworzy ją zespół kół zębatych. Jest elementem pośredniczącym pomiędzy silnikiem a kołami pojazdu. Wiele czynników wpływa na zużycie skrzyni biegów.
Naprawa skrzyni biegów jest trudna
Należą do nich między innymi: zbyt szybkie zmiany biegów, jazda ze zbyt małą ilością oleju w skrzyni albo z mocno przepracowanym olejem, jazda na nieadekwatnym biegu do prędkości jazdy i obciążenia silnika. Wszystkie wymienione wyżej zaniedbania mają wpływ na zniszczenie skrzyni biegów. Objawy, które mogą być tego oznaką, to: wycieki oleju, głośna praca, zgrzyty i opór w momencie zmiany biegu, a także wyskakiwanie biegów. Wówczas jedynym rozsądnym wyjściem jest naprawa. Naprawa skrzyń biegów jest trudnym zadaniem- każdą skrzynię biegów naprawia się w inny sposób, ze względu na mnogość rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych przez producentów. Naprawa skrzyń biegów obejmuje szereg czynności. Przede wszystkim należy na podstawie objawów, tzn. sposobu pracy skrzyni biegów, zidentyfikować potencjalne elementy, które odpowiadają za niesprawność całego mechanizmu. Kolejnym etapem jest wyjęcie skrzyni biegów z pojazdu. Skrzynię biegów należy rozłożyć na elementy pierwsze (do takiego stopnia, jaki jest konieczny do naprawy).
Następnie wnikliwie określa się stopień zużycia konkretnych podzespołów skrzyni biegów. Dzięki temu możliwy jest kolejny etap tego procesu, czyli regeneracja podzespołów, które nadają się do ponownego użycia, albo też wymiana uszkodzonych części (których nie da się już naprawić) na nowe. Na koniec skrzynię biegów składa się w całość, używając do tego nowych uszczelek i uszczelniaczy, a następnie mechanizm montuje się z powrotem w samochodzie i zalewa się nowym olejem. Zwykle wszystkie elementy, które się zużyły, wymienia się na nowe za jednym razem. Najczęściej tymi elementami są synchronizatory i łożyska. Gdy wykonujemy już naprawę skrzyni biegów, warto wziąć pod uwagę wymianę wszystkich łożysk, ponieważ koszt tego niewiele podnosi koszt całkowitej naprawy. Elementy, których uszkodzenia są rzadziej spotykane, to: zębatki biegów, mechanizmy różnicowe, kadłuby skrzyń biegów, wałki przesuwne. Wszystkie naprawy skrzyń biegów warto wykonywać w profesjonalnych warsztatach, ponieważ mechanizmy skrzyni biegów i elementy jej sterowania są bardzo precyzyjnie zsynchronizowane.
Przez to bardzo łatwo je uszkodzić, narażając się tym samym na jeszcze większe koszty. Jedyną czynnością, którą można bezpiecznie wykonać we własnym zakresie jest kontrola i uzupełnienie oleju w skrzyni biegów.