Przewoźnicy, którzy chcą wysyłać swoich kierowców do pracy we Francji, muszą liczyć się z tym, że obowiązywać ich będą surowe przepisy, a za ich nieprzestrzeganie nakładane będą surowe kary liczone w tysiącach, a nawet setkach tysięcy euro! Warto, aby przewoźnik w związku z tym przeanalizował, czy praca danego kierowcy na terenie Francji będzie mu się opłacała. Jeśli mimo wszystko będzie to dla niego opłacalne, musi zaznajomić się z obowiązującymi przepisami we Francji, a także powołać przedstawiciela, który będzie go reprezentował. Stawka minimalna dla kierowcy busa, jak i samochodu ciężarowego wynosi 10,25 €/h, a dla wykwalifikowanego kierowcy pojazdu ciężarowego, który wykonuje transport międzynarodowy – 10,49 €/h. Stawki te wzrastają w zależności od ilości lat pracy w danej firmie lub jeśli pracownik posiada dodatkowe kwalifikacje.
Prawo Loi Macron – kogo dotyczy?
Obowiązujące prawo Loi Macron we Francji mówi o tym, jaka jest wymagana stawka minimalna za pracę dla kierowców oddelegowanych, wykonujących transport rzeczy na terenie tego kraju. Od 1 lipca 2016 obowiązują zasady, których przewoźnicy muszą bezwzględnie przestrzegać, chcąc wykonywać transport na terenie Francji. Przed wysłaniem kierowcy do Francji przewoźnik musi wystawić mu zaświadczenie o delegowaniu w języku francuskim, które kierowca musi mieć ze sobą cały czas. Jest ono ważne pół roku, a po tym czasie należy je przedłużyć. Kierowca w kabinie pojazdu musi posiadać również umowę o pracę w języku polskim.
Przewoźnik musi również powołać specjalnego przedstawiciela, który będzie odpowiedzialny za kontakty ze służbami francuskimi. Zostaje on powołany na okres, w jakim pracownik będzie oddelegowany, oraz obowiązywać go będzie przedstawicielstwo jeszcze 18 miesięcy po zakończeniu oddelegowania danego kierowcy. Osobą taką może być każdy, kto biegle włada językiem francuskim i posiada odpowiednie kwalifikacje. Surowe kary nakładane przez Francję oraz ciągle zaostrzane przepisy sprawiają, że zarzuca się Francji nieuczciwą konkurencję, która jest też sprzeczna z dążeniem do ujednolicania rynku europejskiego przez kraje wspólnoty.
Posiadanie przedstawiciela we Francji, poza tym, że jest wymuszone przepisami, jest również pomocne. Dopełnianie formalności, pilnowanie terminów, pośrednictwo między urzędami, pomoc w czasie kontroli, negocjacje wysokości mandatów, pomoc w odwoływaniu się od niesłusznie wystawionych kar, to tylko niektóre z działań, na które może liczyć przewoźnik ze strony przedstawiciela. Jak mówią przepisy, przedstawiciel nie odpowiada prawnie za nieprzestrzeganie przepisów lub za działanie niezgodne z nimi. Za wszystko odpowiada przewoźnik. W związku z tym musi on wybrać rzetelnego przedstawiciela, aby nie obawiać się kary, czy grzywny.